Mediateka – konsultacje

Witamy na stronie dotyczącej konsultacji społecznych w sprawie budowy nowej Biblioteki/Mediateki w Suwałkach. Do podjęcia optymalnej decyzji niezbędne jest rzetelne poinformowanie mieszkańców o znaczeniu tej inwestycji, co można znaleźć na tej stronie.


W Mediatece – Kreatywnym Centrum Książki, Nauki, Edukacji i Technologii w Suwałkach znajdzie się Biblioteka Publiczna wraz z filiami oraz MidiCentrum i SOWA – Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności. Mediateka to nie tylko inwestycja w infrastrukturę i kulturę, ale przede wszystkim inwestycja w Suwalczan. Nowoczesny obiekt kulturalny przyczyni się do rozwoju społecznego i kulturalnego miasta, oferując nie tylko miejsce do wypożyczania książek, ale także przyjazną przestrzeń do spotkań oraz do rozwoju zainteresowań, kreatywności i innowacyjności. Mediatekę otoczy park z małym amfiteatrem, ścieżki rowerowe i duży parking. Zdecydowana większość środków na budowę Mediateki jest już Suwałkom przyznana z Unii Europejskiej.

AKTUALNOŚCI


Konsultacje zakończyły się 31 lipca. W prezentacji przedstawiamy wyniki. Szczegółówy opis znajdziecie także we wpisie „Wyniki konsultacji w sprawie budowy Mediateki”.

prezentacja-konsultacje-mediateka-podsumowanie


SPACER PO MEDIATECE

Spacer po Mediatece w Suwałkach i jej najbliższym otoczeniu został przygotowany przez biuro „DWA Wnuk Domagało Architekci”, które wygrało konkurs architektoniczny i  opracowało projekt Biblioteki/Mediateki. Wirtualny spacer nie pokazuje wszystkich możliwości Mediateki. Oprócz wypożyczalni i czytelni znajdą się tam kąciki do czytania, duża przestrzeń dla dzieci, sale do gier, doświadczeń i twórczości, miejsca spotkań, amfiteatr, duży parking, kawiarenka, park ze ścieżkami rowerowymi i wiele, wiele miejsca do realizacji pomysłów. Budynek Mediateki zaplanowano wśród zieleni pomiędzy ulicami M. Reja i gen. K. Pułaskiego.

PREZENTACJA

Prezentacja zawiera podstawowe informacje o istniejącej Bibliotece Publicznej im. Marii Konopnickiej, kosztach jej funkcjonowania oraz podstawowe informacje o projekcie Mediateki w Suwałkach, korzyściach jakie przyniesie ona suwalczanom oraz kosztach jej budowy.

mediateka-konsultacje-prezentacja

WYPEŁNIJ ANKIETĘ / KONSULTACJE ZAKOŃCZONE

Jak wypełnić formularz konsultacyjny?

Formularz można wypełnić od 12 czerwca do 31 lipca 2024 roku. Poniżej prezentujemy trzy sposoby do wyboru.

  1. Wersja elektroniczna na stronie bpsuwalki.pl/mediateka-konsultacje;
  2. Wersję papierową – można było pobrać, wydrukować i wypełniony formularz przesłać w formie skanu/zdjęcia na adres e-mail: mediateka-konsultacje@bpsuwalki.pl;
  3. Wersję papierową można było pobrać, wydrukować i wypełniony formularz dostarczyć z dopiskiem „Konsultacje społeczne – budowa Mediateki” na jeden z adresów:

– Biblioteka Publiczna w Suwałkach, ul. E. Plater 33 A, 16-400 Suwałki;
– Filia nr 1, ul. Szpitalna 60, 16-400 Suwałki;
– Filia nr 2, ul. Klonowa 41, 16-400 Suwałki;
– Filia nr 3, ul. Północna 26, 16-400 Suwałki;
– Midicentrum, ul. W. Witosa 4A, 16-400 Suwałki;
– SOWA, ul. Innowacyjna 1, 16-400 Suwałki;
– Urząd Miejski w Suwałkach, ul. A. Mickiewicza 1, 16-400 Suwałki;
– Urząd Miejski w Suwałkach, ul. T. Noniewicza 71a, 16-400 Suwałki.

Konsultacje w sprawie mediateki zakończone.

Klauzula Informacyjna

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w prawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE.L Nr 119, str. 1), zwanego dalej „RODO”
informuje się, że:

  1. Administratorem Danych Osobowych jest Biblioteka Publiczna im. Marii Konopnickiej
    w Suwałkach reprezentowana przez dyrektora Biblioteki Publicznej im. Marii Konopnickiej w Suwałkach z siedzibą przy ul. Emilii Plater 33A, 16-400 Suwałki, tel.: (87) 565-62-46, adres e-mail: sekretariat@bpsuwalki.pl.
  2. Administrator Danych Osobowych wyznaczył Inspektora Ochrony Danych, kontakt pisemny na adres siedziby Biblioteki Publicznej w Suwałkach, ul. Emilii Plater 33A, 16-400 Suwałki lub kontakt na adres poczty elektronicznej e-mail: iodo@bpsuwalki.pl.
  3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO
    w związku z art. 5a ustawą z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Państwa dane będą przetwarzane w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych w sprawie budowy Mediateki.
  4. Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być organy władzy publicznej upoważnione do ich otrzymania na podstawie obowiązujących przepisów prawa – na żądanie tych podmiotów lub w związku z obowiązkiem ciążącym na Administratorze
    z mocy prawa, podmioty współpracujące z Administratorem na potrzeby i w zakresie realizacji celów przetwarzania.
  5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres wskazany w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych, rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. (Dz. U. Nr 14, poz. 67 z późn. zm.).
  6. Przysługuje Pani/Panu:
    a) prawo dostępu do treści swoich danych, na podstawie art. 15 RODO,
    b) prawo do żądania sprostowania (poprawiania) danych, na podstawie art. 16 RODO,
    c) prawo do żądania ograniczenia przetwarzania danych, na podstawie art. 18 ust. 1 RODO,
    d) prawo do żądania usunięcia danych, na podstawie art. 17 RODO.
  7. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest obowiązkowe, jesteście Państwo zobowiązani do ich podania. Niepodanie danych osobowych będzie skutkować, że Państwa głos będzie nieważny.
  8. Posiada Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (na adres Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy prawa.
  9. Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym o profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 RODO.

ZADAJ PYTANIE

Aby wypełnić ten formularz, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce.
  1. Czy nie można adaptować na Mediatekę już istniejących budynków w Suwałkach?
    Nie można, gdyż te, które są w zasobach miejskich nie spełniają norm budowlanych wymaganych dla budynków bibliotecznych lub mają zbyt małą powierzchnię użytkową, brak miejsca na parkingi i słabą dostępność komunikacyjną. Nie da się także dostosować ich dla osób z niepełnosprawnościami.
  2. Jaki będzie całkowity koszt budowy Mediateki i czy jest już biznesplan?
    Szacowana wartość całkowita projektu Mediateki wraz z wyposażeniem to 50 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich dla Podlaskiego na lata 2021-2027 i z Budżetu Państwa wyniesie 40 mln. Został przygotowany wymagany projekt inwestycyjny wraz z kosztami przedsięwzięcia a nie biznesplan. Ustalenie szczegółów na co najmniej 2 lata przed rozpoczęciem inwestycji nie są możliwe do oszacowania.
  3. Czy Mediateka będzie czynna dłużej niż biblioteka obecnie?
    Tak, godziny otwarcia Mediateki zostaną dostosowane do potrzeb Czytelników. Będzie czynna wieczorem i w weekendy. Konieczne będzie zainstalowanie monitoringu, aby można było wejść przy użyciu karty bibliotecznej i bezobsługowo korzystać, chociażby ze zbiorów.
  4. Czy w Mediatece będą  udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami?
    Tak. Będą podjazdy dla wózków, windy, szerokie wejścia dostosowane do potrzeb osób na wózkach inwalidzkich, odpowiednio dostosowane toalety, oznaczenia alfabetem Braille’a oraz komunikaty dźwiękowe w windach.
  5. Czy będzie więcej miejsc parkingowych? Jaka tam będzie komunikacja?
    Tak, zaplanowano 51 miejsc postojowych dla samochodów osobowych – w tym 2 dla osób z niepełnosprawnością i 2 ze stacją ładowania pojazdów elektrycznych oraz 2 miejsca postojowe dla autokarów. Będzie tam ścieżka rowerowa od ul. Ks. S. Szczęsnowicza do budynku i dalej do ul. K. Pułaskiego oraz Bulwarowej, miejsca postojowe ze stojakami dla rowerów. Teren zaplanowany pod miejsca postojowe będzie wyłożony kostką ażurową. Przy ul. M. Reja oraz ul. K. Pułaskiego zaplanowano przystanki komunikacji miejskiej z drogami dojścia do głównego wejścia budynku Mediateki.
  6. Czy dokonano inwentaryzacji drzew na terenie planowanym pod budowę i jak miasto zamierza chronić tam zieleń?
    Tak. Przed ogłoszeniem konkursu na projekt architektoniczny Biblioteki/Mediateki przeprowadzono inwentaryzację drzew – jest ich tam 747 drzew . Najcenniejsze przyrodniczo okazy zostaną zachowane.  Przebieg ścieżek i ciągów komunikacyjnych dostosowano tak, aby je ominąć. Wokół Mediateki powstaną zielone tereny rekreacyjne z małą architekturą i amfiteatrem. W obszarze inwestycyjnym  znalazły się 123 drzewa – w znacznej mierze są to drzewa owocowe tj. jabłonie, śliwy, grusze pospolite oraz drzewa liściaste takie jak klony pospolite, jesiony oraz klony jesionolistne (gatunek inwazyjny, którego należy unikać).
  7. Czy zamiast  budować  Mediatekę można te środki przeznaczyć na wybudowanie dróg, szpitali, żłobków, itp.?
    Nie, środki z Unii Europejskiej są przeznaczone wyłącznie na Mediateki w Suwałkach i Łomży, niewykorzystane na ten cel przepadają, nie trafią do Suwałk. Wówczas trzeba będzie przeprowadzić generalny remont obecnej siedziby biblioteki przy ul. E. Plater wyłącznie ze środków miejskich. Pochłonie to z kasy miejskiej środki przeznaczone na wkład własny do budowy Mediateki oraz dodatkowe niebagatelne kwoty,  gdyż remont oszacowano na kilkanaście milionów złotych.
  8. Czy tam będzie kawiarenka?
    Tak. W budynku powstanie kawiarenka literacka. Umożliwi wypicie kawy lub herbaty, spożycie niewielkiej przekąski, zakup książek, zorganizowanie spotkania dyskusyjnego klubu książki.
  9. Czy po wybudowaniu Mediateki zostaną zamknięte wszystkie filie?
    Do Mediateki zostaną przeniesione dwie filie znajdujące się niedaleko tego budynku (Filia Nr 2 z ul. Klonowej 41, Filia Nr 3 z ul. Północnej 26) oraz Midicentreum i SOWA. Filia Nr 1 przy ul. Szpitalnej 60 pozostanie nadal w budynku Szpitala Wojewódzkiego. Planowane jest rozszerzenie  usługi „Książka na telefon” – czyli dowóz książek do osób, którym z racji wieku i stanu zdrowia trudno jest dotrzeć do Biblioteki. Brane są także pod uwagę inne rozwiązania już stosowane w Polsce i na świecie.
  10. Czy mogą Państwo zestawić koszt eksploatacji podobnych budynków w Suwałkach, które zostały wybudowane niedawno na przełomie dekady, tj: SOK, PNT, ARENA i porównać koszt eksploatacji do tych, które oszacowane zostały w Mediatece?
    Koszty utrzymania podanych budynków są nieporównywalne ze względu na różną powierzchnię obiektów (np. powierzchnia SOK i Suwałki Arena są prawie dwukrotnie większe niż planowana Mediateka) i różne warunki techniczne. Szacowane koszty utrzymania Mediateki zaprezentowano na slajdzie nr 7.
  11. Czy można podać koszt świecenia iluminacji budynku?
    Koszt roczny świecenia iluminacji to około 30 000 zł brutto.
  12. Proszę o wycenę i kosztorys nieruchomości na której ma być realizowana mediateka?
    Zgodnie z obowiązującym Miejscowym Panem Zagospodarowania Przestrzennego teren ten objęty jest symbolem 8 UP – co oznacza przeznaczenie pod usługi publiczne i w związku z tym nie jest przeznaczony do sprzedaży. Wycena tego terenu nie ma zatem żadnego uzasadnienia ekonomicznego. 
  13. Jakie będą koszta utrzymania placówki i koszta bieżące?
    Z założeń projektowych wynika, że koszty utrzymania Mediateki będą niższe od kosztów utrzymania dotychczasowej Biblioteki wraz filiami. Koszt funkcjonowania planowanego obiektu, w przeliczeniu na 1 m2 pomniejszy się o blisko połowę.
  14. Co się stanie kiedy koszt wybudowania obiektu przekroczy założenia?
    Wszystkie decyzje dotyczące budowy Mediateki będą podejmowane, bez zbędnej zwłoki, adekwatnie do sytuacji, zgodnie z przepisami prawa oraz możliwościami finansowymi Miasta Suwałki.
  15. Ile do tej pory kosztowała mediateka? (projekt, przyłącza, pozwolenia wraz z czasem pracy jaki poświęcił urząd w przeliczeniu na roboczogodziny pracowników)
    Poniesione dotąd koszty dotyczące zadania inwestycyjnego (tj. prace projektowe i nagrody w konkursie) wyniosły 730 687,38 zł.
    Ani Biblioteka Publiczna ani Urząd Miejski w Suwałkach nie prowadziły ewidencji czasu pracy pracowników w odniesieniu tylko i wyłącznie do projektu Mediateki i nie można szczegółowo określić tych kosztów w przeliczeniu na roboczogodziny pracowników. Projekt Mediateki stanowił jedynie część obowiązków wykonywanych przez pracowników.
  16. Czy projekt przewiduje jakieś OZE np. fotowoltaiczne panele?
    Tak. Zaprojektowano panele fotowoltaiczne na najwyższej części dachu budynku oraz zielony dach części niższej.
  17. Czy w Mediatece będzie więcej zorganizowanych zajęć dla grup przedszkolnych i szkolnych? Czy poza SOWA i MidiCentrum będą stworzone nowe zajęcia dla dzieci i młodzieży?
    Tak. Planowane jest rozszerzenie oferty dla szkół, przedszkoli i indywidualnych rodziców z dziećmi.
  18. Czy w budynku przewidziane jest podpiwniczenie spełniające normy min. schronienia dla ludności cywilnej? Jeżeli tak to na ile osób?
    Zgodnie z obowiązującym na przedmiotowym terenie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego cyt.: „w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych o liczbie mieszkań powyżej 20, zamieszkania zbiorowego, przeznaczonych na pobyt powyżej 15 osób, usługowych z zakresu użyteczności publicznej, w których jest zatrudnionych powyżej 15 pracowników należy przewidzieć możliwość wykonania ukryć w okresie podwyższonej gotowości obronnej RP”. W projektowanym budynku przewidziane jest ukrycie typu II, zabezpieczające głównie przed promieniowaniem przenikliwym z opadu radioaktywnego, przy zapewnieniu współczynnika osłabienia promieniowania przenikliwego K ≥ 100, zapewniające również ochronę przed konwencjonalnymi środkami rażenia, w szczególności odłamkami bomb i pocisków oraz zagruzowaniem.
    Ukrycie typu II projektowane jest w piwnicy, znajdującej się całkowicie poniżej poziomu terenu, dla 31 osób.
  19. Czy salę koncertową i jej wyposażenie konsultowano ze specjalistami?
    Sala na parterze budynku o pow. użytkowej 313,55m2 zaprojektowana została jako sala wielofunkcyjna (pokazy, prelekcje, spotkania autorskie itp.) z przeznaczeniem do 150 osób, a nie jako sala koncertowa. Z założenia nie powielano funkcji, które oferują inne instytucje w mieście, jak np. SOK.
  20. Czy na terenie amfiteatru przewidziano przyłącza prądowe i nagłośnieniowe do realizacji przyszłych wydarzeń?
    Zaprojektowano złącze zasilające dla imprez plenerowych. Na terenie amfiteatru nie projektowano nagłośnienia.
  21. Ile osób będzie zatrudnionych w Mediatece?
    Obecnie z oferty Biblioteki, w tym jej filii i oddziałów, korzysta średnio 500 osób dziennie. W przyszłej Mediatece planuje się zachowanie dotychczasowej działalności w zakresie wypożyczeń i udostępniania  książek, prasy i multimediów. Przewiduje się jej rozszerzenie o działalność interdyscyplinarną z udziałem nowych technologii oraz o działalność edukacyjną i wystawienniczą. W założeniu przewiduje się utrzymanie istniejącego stanu zatrudnienia, czyli ok. 40-45 osób, nawet przy wzroście liczby osób korzystających z nowej i rozszerzonej oferty.
  22. Co się stanie z budynkami obecnie zajmowanymi przez bibliotekę?
    Decyzję w tej sprawie podejmą suwalskie władze miejskie.
  23. Czy jak biblioteka się przeniesie, to koszt remontów budynku na ul. Emilii Plater zniknie?
    Szacowany koszt wymaganego remontu tego budynku może wynieść 14 milionów złotych. O celowości poniesienia takiego wydatku rozstrzygną suwalskie władze miejskie.
  24. Ile osób będzie mogło przebywać w jednym momencie w całym budynku?
    Zgodnie z danymi dotyczącymi warunków ochrony przeciwpożarowej łącznie maksymalna ilość osób w całym budynku w obu projektowanych strefach pożarowych wynosi: 626 (przy założeniu maksymalnych ilości osób w każdym z pomieszczeń).
  25. Czy planowana jest zmiana ilości etatów w bibliotece? Jeżeli tak to w jaką stronę i czy zostało to uwzględnione w porównaniu budżetów?
    Nie jest planowana zmiana liczby etatów w Bibliotece Publicznej im. M. Konopnickiej w Suwałkach.
  26. Czy biblioteka publiczna współpracuje z biblioteką PUZ np. w zakresie wymiany księgozbiorów?
    Tak. Przykładowo w 2024 r. Biblioteka Publiczna im. M. Konopnickiej przekazała kilkadziesiąt książek do biblioteki PUZ.
  27. Czy w wyliczeniach wzięli Państwo pod uwagę, iż w Płocicznie także powstaje biblioteka z salą koncertową?
    Tak. Wiemy, że Gmina Suwałki buduje nową bibliotekę w Płocicznie.
  28. Czy na jakimkolwiek etapie była rozważana współpraca z SOK i wzajemne uzupełnianie swoich działań?
    Tak. Biblioteka Publiczna im. M. Konopnickiej zgodnie ze swoim statutem organizuje inne działania niż Suwalski Ośrodek Kultury. Z założenia nie powielano funkcji, które oferują inne instytucje w mieście, jak np. SOK, ale wzięto pod uwagę konieczność uzupełniania się i współpracy.
  29. Czy pomiędzy salą koncertową, a czytelnią jest odpowiednia przestrzeń i/lub wygłuszenie umożliwiające jednoczesne działanie, zgodne z przeznaczeniem, obu tych pomieszczeń?
    Sala na parterze budynku o pow. użytkowej 313,55m2 zaprojektowana została jako sala wielofunkcyjna (pokazy, prelekcje, spotkania autorskie itp.). Opracowany został projekt techniczny akustyki, w którym przeanalizowano optymalne warunki akustyczne w pomieszczeniach (m.in. przedmiotowej sali) polegające na:
    – dążeniu do zapewnienia optymalnego czasu pogłosu przez zastosowanie materiałów dźwiękochłonnych,
    – zapobieganiu powstawania niekorzystnych zjawisk akustycznych takich jak echo trzepoczące, źle ukierunkowane odbicia, rezonanse
    – dzięki odpowiedniemu kształtowaniu układu powierzchni w pomieszczeniu, rozłożeniu materiałów dźwiękochłonnych. W opracowaniu dokonano sprawdzenia i korekty czasu pogłosu pomieszczeń niezbędnego do prawidłowego ich użytkowania oraz zawarto wytyczne związane z adaptacją.
  30. Czy projekt budynku był konsultowany z organizacjami pozarządowymi (oczywiście poza tymi które są prowadzone przez pracowników biblioteki)? Jeżeli tak to z jakimi?
    Na etapie projektowania nie było formalnych konsultacji z NGO. Natomiast uwzględniono potrzeby zgłaszane przez NGO bibliotekarzom. 
  31. Czy zainstalowanie monitoringu jest już ujęte w kosztorysie z prezentacji?
    Kosztorys obejmuje system kamer dozorowych cctv.
  32. Czy przewidziano opcję przesadzenia drzew nieinwazyjnych np. na teren bulwarów?
    Decyzja o ewentualnym przesadzaniu drzew może nastąpić po dokładnej ocenie ich stanu.
  33. Czy filia nr 1 nie generuje kosztów energii itp.? Jeżeli tak to slajd nr 7 jest wprowadzający w błąd i oszczędności będą mniejsze.
    Biblioteka Publiczna im. M. Konopnickiej nie ponosi kosztów energii elektrycznej w obiektach wynajmowanych, a zatem nie można ich uwzględnić na slajdzie nr 7.
  34. Czy budynek posiada urządzenia kondycjonujące jakość, temperaturę, wilgotność powietrza w budynku – jeśli tak, to ile pobierają energii elektrycznej i jakie to są urządzenia?
    W budynku projektuje się instalację wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła oraz instalację klimatyzacji. Zostały przewidziane układy klimatyzacji komfortu systemu VRF z wykorzystaniem agregatów skraplających grzewczo-chłodzących (rewersyjne pompy ciepła). Klimatyzacją objęte zostaną wszystkie pomieszczenia użytkowe. W zależności od przeznaczenia pomieszczeń zaprojektowane zostały jednostki wewnętrzne typu ściennego, kasetonowego lub kanałowego. W pomieszczeniu serwerowni przewidziany został indywidualny system klimatyzacji nie związany z systemem VRF.
  35. Dlaczego planuje się Mediatekę na zadrzewionym terenie, a w innej lokalizacji w Suwałkach?
    Teren pomiędzy ul. Reja, Pułaskiego, Bulwarową i Szczęsnowicza jest własnością miasta, spełnia warunki niezbędne do realizacji takiej inwestycji  i dlatego został przeznaczony na „Mediatekę – Kreatywne Centrum Książki, Nauki, Edukacji i Technologii w Suwałkach”. Plan zagospodarowania przestrzennego tej nieruchomości przewiduje możliwość posadowienia tam obiektu kubaturowego zajmującego do 50% powierzchni i zachowanie powierzchni terenu biologicznie czynnego min. 15%. Powierzchnia planowanej Mediateki to ok. 7%, a tereny zielone zajmą tam min. 50%  

Do pobrania